24 juli 2011

DIY Pute i en fei

Jeg har tenkt å lære meg å sy glidelås, og egentlig tenkte jeg at det skal moren min få lov å vise meg.......Men lysten til en sofapute ble for stor her om dagen, ulysten til å begynne å styre med glidelås og evt ødelegge noe fin bomull var også stor, så da ble det en enkel pute i en fei......uten både glidelås og knapper (og linjal)



En liten fremgangsmåte:
Legg stoffet på gulvet og klipp i ønsket lengde.....jeg la et gammelt trekk til en 50x 50 pute på stoffet og målte opp.....klippet et hakk og rev resten av stoffet. Lenden på stoffet syns jeg var akkurat passe uten å måle noe cm.



Puten er laget slik at den overlapper hverandre på baksiden, så lengden på stoffet må da bli lengre enn 1 m.....Hvor stor overlapping velger du selv.  Brett kantene inn og sy en fin kant (stikning??) i begge ender, det er dette som blir åpningen/overlappingen i puten.




Legg så stoffet  retten mot retten, mål deg til hvor stor overbrett du vil ha og husk å legg overbretten motsatt av hva den skal være på retten. Fest nåler. Her burde jeg hatt et bilde, men det har jeg i iveren glemt.......

Sy så de to ytterkantene, først rettsøm så sikksakk. Vreng puten og stapp i innerpute.

Vola, puten ferdig.....og ikke glem navnelapp ;)  Ja, jeg sa det var i en fei ;)



 Nye navnelapper i hus, har litt lilladilla for tiden.......


Slik ser åpningen ut på baksiden av puten.

OG sjekk at alle sømmer er sydde helt over, slik at ikke dette skjer ;)


Ups......pute i en fei ja, her må det visst repareres ;)

Stoffet ble handlet på Stoff og Stil i Kristiansand på vei hjem fra ferie ;)

Det føles så unødvendig og tullete å blogge etter fredagens hendelser, men vi må tross alt leve videre......

Helgen har vert preget av nyheter og jeg føler en stor sorg for de rammede. At noe slik er mulig i vårt vakre land er meg helt ubegripelig. Mine tanker går til de overlevende, de drepte og deres pårørende......og ikke minst hjelpemannskapene, dere gjør en god jobb.

2 kommentarer:

  1. Flott pute! jeg er helt enig med deg ang det som har skjedd, men for meg har det vært deilig med et avbrekk i form av koselige innlegg om dagligdagse ting. Misforstå meg ikke - for tragedien er helt forferdelig, men jeg for min del trenger å få gjøre vanlige ting, så i dag ble det en multetur på meg. fint å være i naturen, langt unna grusomme tv-bilder. tankene er likevel hos de som har mistet sine, og til de som har opplevd dette grusomme på nært hold.

    SvarSlett
  2. its been tested and approved for comfort...very sweet!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails